Театрите и амфитеатрите са съществена част от римския град и притежават важни обществено – политически функции. Римляните наследяват архитектурните форми на тези съоръжения както от древните етруски, така и от елините. Първите театри, строени в Рим са леки, демонтируеми дървени конструкции. По – късно след I век пр. Хр. започва изграждането и на постоянни театри. Архитектурата на римските театри изцяло повтаря елинската – присъстват почти всички елементи на гръцкия театър, макар и променени по един или друг начин. Например орхестрата[1] е съвсем малка и полукръгла, за разлика от гръцката, която е много голяма и кръгла. Това, разбира се, се обяснява с липсата на някои елементи като хор, например, който присъства в Гърция и отсъства в Рим. Сцената на римския театър е с формата на елинския, но е по – дълбока и по – широка.
Също както и в Гърция, първоначално римските театри били строени до естествено образувана височина или хълм, където да може да се разположи кавеята[2]. Примери за такива театри има в Помпей, Тимфад и Оранж. По подобен начин е решено и изграждането на амфитеатъра на Древна Сердика.
В последващите строителни периоди, римляните започват да изграждат кавеята на равни терени, като тя вече представлява самостоятелна конструкция с цилиндрична форма. До нея се изгражда сцена с формата на призма.
Елинският театър, освен че е модел за римския, е послужил и като модел за амфитеатрите. По същество амфитеатърът представлява два прилепени, от лицевите си страни, театъра, които образуват полукръгла, овална форма. Сцената при този тип съоръжения липсва и е заместена от по – големи и обединени орхестри, които образуват арената. Кавеята е разделена от арената с висок парапет, който да защитава публиката от случващото се пред очите и. Това обаче е само една от хипотезите за появата на амфитеатъра като архитектурен феномен. В своята монография „Кръв и зрелища. Спортни и гладиаторски игри в елинистическа и римска Тракия” ст. н. с. II степен Л. Вагалински предполага, че съоръжението е възникнало като естествен процес в хода на еволюцията на гладиаторските игри като цяло. Авторът споменава, че някои изследователи търсят произхода на този вид обществени сгради в етруските амфитеатри или в римския форум, но напълно отхвърля възможността амфитеатъра да се е появил от слепването на лицевите страни на два театъра. И в това има логика. Знае се например, че гладиаторски бикти, освен на театрите и амфтеатрите, са се провеждали на форума, на стадиона или на други, специално пригодени за целта места. В Никополис ад Иструм, например, битките се организирали на градския площад. С течение на времето и с еволюцията на игрите, форумът станал непригоден за тях. След въвеждането на битките с животни било много трудно да се организира безопасността на зрителите, когато гладиаторското представление се организира на форума. Тези, на пръв поглед "малки" проблеми, съчетани с "практиката" на римлянина - да "пренесе" родината си там, където се намира обясняват останките от множеството римски обществени сгради, включително амфитеатри, които се откриват днес в териториите на древната Римската империя. Така или иначе, амфитеатъра се появява и става любимо място за забавление на цялото римско общество.
През III век сл. Хр. гръцкият историк Полибий описва значението на гладиаторските битки за римското семейство и общество. Той правилно се досеща, че те са израз на римската мощ над останалия – варварския – свят. Тацид казва, че интереса към цирковите представления и гладиаторските битки конкурират ученето на красноречие при младите хора от добрите семейства. Мисълта, че тези битки възпитават храбростта у младите и присъщата на човешка природа жажда за емоции отвеждат в амфитеатрите сенатори, мислители, философи и огромни народни маси.
По време на битката удоволствието се превръща в страст.
Понякога напрежението, предизвикано от видяното на арената, води до сблъсъци и между зрителите. Зрелищата са голямо събитие, те са празник и по времето на провеждането им никой не работи – всеки е на амфитеатъра!
Bomgardner, D. L., The story of the Roman amphitheatres. L., 2000
[1] Мястото, предназначено за артистите - сцена.
[2] Местата на зрителите.
2. Weasell
3. Репортер
4. Изкуство
5. Kraiski
6. Кръг Будител
7. Асоциация "Археа"
8. Любим линк